April 29, 2024

Rava, otok na kojem je vreme stalo

Kada smo se u leto 2015. vozikali po impresivnom Dugom otoku, negde na pola puta između Božave, naše tadašnje ‘’baze’’ i Salija, glavnog mesta na otoku, u jednom momentu se u našem vidokrugu pojavilo maleno ostrvo zanimljive konfiguracije i primamljivog izgleda.

Posmatrajući ga sa poprilične visine na kojoj se nalazi dugotočki glavni put, ta malena zelena oaza okružena modrim morem, kojoj u tom momentu ni ime nisam znao, učinila mi se kao rajsko mesto na koje moramo doći kad tad.

Pogled sa Rave prema Dugom otoku, otprilike upravo ka mestu koje opisujem

I, ovo leto je konačno bilo to ‘’tad’’.

Otok Rava, jedan u nizu bisera zadarskog arhipelaga bila je naša ovoletnja prva destinacija i na njemu smo proveli sedam nezaboravnih, divnih i opuštajućih julskih dana.

Gde se nalazi?

Kao što rekoh, Rava pripada zadarskom arhipelagu i ‘’šćućurila’’ se između Dugog otoka i Iža.

Od kopna do otoka mora se voziti svojevrsni ‘’morski slalom’’ jer se između Iža i Zadra ‘’namestio’’ golemi otok Ugljan, uglavnom čitavo ovo područje spada u najrazuđenije delove jadranske obale.

Kako doći?

Trajekt ‘’Jadrolinije’’ iz zadarske luke Gaženica u letnjoj sezoni do Rave vozi samo utorkom, četvrtkom i subotom, a polazak je u 11.30h.

Povratak je istim danima, s tim da trajekt subotom kreće sa Rave u 15.15h, a utorkom i četvrtkom u 16.15h.

Vožnja traje 2,5 sata jer trajekt staje i na otoku Ižu u luci Bršanj, dok na Ravi pristaje na dva mesta, u Veloj i Maloj Ravi.

Za one koji nemaju potrebu za nošenjem puno stvari, opcija dolaska na otok bez automobila je prava stvar.

U tom slučaju postoje dve varijante – katamaran ‘’Jadrolinije’’ i brod G&V Line.

Katamaran plovi svaki dan iz centra Zadra, subotom polazi u 10h, a ostalim danima u 11, dok vožnja traje 1,5 sat.

Povratak sa Rave je subotom u 11.35h, a ostalim danima u 12.35h.

Detalje oko reda vožnje i cena možete pogledati na sajtu Jadrolinije.

Brod G&V Line iz Zadra polazi u 16.30h ponedeljkom, utorkom, sredom i četvrtkom, u 17h petkom, u 15h subotom, dok nedeljom postoje tri polaska – u 8h, 16.20h i 20h.

Ovim brodom do Rave plovdiba traje dva sata i deset minuta.

Veoma važna napomena za one koji dolaze trajektom – kupite kartu online unapred, barem mesec dana pre dolaska.

Svedočili smo situaciji da su naše komšije iz apartmana morali ostaviti auto u Zadru jer karata na dan putovanja više nije bilo – većinu su pokupovali putnici za Iž koji su znatno brojniji od ‘’nas Ravljana’’.

Za mene je svaka plovidba jedan mali praznik, a ova koja traje baš dugo i odvija se u čarobnom lavirintu mnogobrojnih, manjih ili većih jadranskih otoka, zaista je spektakularna.

Ono o čemu mi kontinentalci sanjamo godinu dana sada nam se ukazuje u svoj svojoj raskošnoj lepoti tog beskrajnog plavetnila.

Posebno zanimljiv deo plovidbe je prolaz kroz Ždrelac, uski moreuz iznad kog je most koji spaja otoke Ugljan i Pašman.

Pripremiti neku adekvatnu garderobu za sunčanu palubu, poneti sa sobom prigodnu muziku i pićence i beskrajno uživanje je zagarantovano!

Osnovni podaci o Ravi

Ukupna površina mu je nešto manja od 4 km2, dužina mu je 5 km, a širina zavisi od lokacije – od 1,2 km do 50 metara.

Iz navedenog vam postaje jasnije moja ranija opservacija da vam auto za Ravu ne treba, svuda možete peške.

I, ne samo da možete, nego i morate – u naselju Mala Rava gde smo mi bili smešteni nema vožnje – gazda apartmana vaše stvari preveze traktorčićem, dok auto ostaje na parkingu u pristaništu.

Osim Male Rave postoji još i (Vela) Rava, a razdaljina između njih je oko 2 km.

Ukupan broj stanovnika je prema rezultatima popisa od pre dve godine samo 67, a statistički gledano je ovo i najveći zabeleženi pad na svim otocima (na popisu 2011. bilo ih je 117).

Rava se prvi put spominje u 13. veku, a pretpostavlja se da joj je ime izvedeno od prezimena zadarske plemićke Raua koja je na otoku imala svoje posede.

Administrativno pripada gradu Zadru i istoimenoj županiji.

Stalno stanovništvo je većinski starije životne dobi, oni radno sposobni se osim ribarstvom, pomorstvom i maslinarstvom sve više bave turizmom i ugostiteljstvom.

Gde se smestiti?

Na Ravi nema hotela ni auto kampova, jedina opcija za smeštaj je nekoliko apartmana u čije pretraživanje treba krenuti što ranije obzirom na sužen izbor (mi smo u januaru bukirali naš smeštaj).

Iako smo mi bili u Maloj Ravi, možda je bolja opcija za smeštaj (Vela) Rava, veći je izbor, ima više mogućnosti za šetnju, ovde je i jedina prodavnica (‘’Studenac’’) na otoku, pošta itd…

Kad spomenuh prodavnicu, druga značajna preporuka tiče se nabavke – mi smo (osim onoga što smo poneli od kuće) namirnice kupili u cenovno veoma pristojnom zadarskom ‘’Lidlu’’ i to za svih sedam dana našeg boravka.

Apartman koji smo izabrali zove se Vila Mileva i nalazi se na oko 300 metara od trajektne luke, na suprotnoj strani zaliva, odmah uz obalu mora.

Na prvom i drugom spartu kuće ima po dva apartmana, a peti, u kom smo mi boravili, nalazi se u prizemlju.

Njegova glavna prednost je ogromna terasa sa pogledom na ceo zaliv i to je mesto gde smo realno proveli najveći deo vremena.

Odeš do mora koje je na deset metara, okupaš se i vratiš se na terasu, nema potrebe za klasičnim ‘’odlascima na plažu’’.

Zakup apartmana smo plaćali 140 eura po danu, a nas je bilo ukupno osmoro, dakle17,5 eura dnevno ‘’po glavi’’, što mislim da je zaista i više nego povoljno.

Apartman ima tri spavaće sobe, dva kupatila, dnevni boravak sa kuhinjom.

Gde jesti?

Ovaj segment bloga je za one koji bi da nešto iskuse van naše priče ‘’Lidl – apartman’’…

U Maloj Ravi postoje dve konobe, obe prelepo uređene i pozicionirane – ‘’Dellicia’’ i ‘’Mala Rava’’.

Nisam od neke koristi što se tiče informacija o cenama i kvalitetu, ono što znam da su većinski gosti nautičari – bilo je dana da je uvala bila više bela nego plava koliko se jahti i raznih drugih brodica usidrilo u njoj.

Jedno popodne imali smo i nenajavljeni ‘’gajdaški mini koncert’’ sa jedne od njih…

Do ukusnog zalogaja možete doći i kupovinom ribe od lokalnih ribara, bilo je dana sa baš impresivnom ponudom!

Šta raditi?

Odgovor na ovo pitanje već se uveliko nazire iz svega do sada navedenog – uživati u beskrajnom miru i tišini i veličanstvenoj, netaknutoj prirodi.

Mi smo svesno naše dvonedeljno letovanje podelili na dva potpuno različita segmenta – otočki & neaktivni i kopneni & aktivni.

Dakle, Rava nije mesto za provode i gužve, ovde je vreme stalo i ceo otočki ritam života se žestoko odupire haosu moderne civilizacije.

Da bi bili u potpunosti u ‘’retro fazonu’’ ove godine smo na našoj terasi slušali muziku sa kaseta i bilo je i više nego zanimljivo videti taj upitni pogled našeg Daria nakon što sam izgovorio ‘’okreni drugu stranu’’ 😊

Ukoliko volite da šetate možete ceo otok proći i istražiti peške.

Na Ravi postoji ukupno 15 uvala, ‘’naša’’ se zove Lokvina i okrenuta je ka Dugom otoku.

U samom mestu postoji kapelica Svetog Petra u blizini  ruševina do sada neistraženog srednjevekovnog kompleksa.

Ispod kapelice je najveća i najzanimljivija kuća sa neobičnim rasporedom prozora, a ispred nje se preko dana okuplja dečurlija koja uživa u skakanju sa molića ili u igranju basketa, dok uveče stariji svet izađe malo da ‘’posedi’’.

Postoji i malo, uređeno dečje igralište u neposrdnoj blizini.

Šetajući se stazom prema luci naićićete i na spomenik pripadnicima Narodnooslobodilačke vojske u II svetskom ratu, a negovanje uspomene na borce pale u antifašističkoj borbi, zajednička je karakteristika za sve dalmatinske otoke.

Nije loše uložiti malo napora i uskom i strmom stazom između kuća popeti se na brdo iznad mesta odakle se pruža fantastičan pogled na uvalu i okolinu otoka.

Samo par desetina metara dalje u pravcu kopna, tj. otoka Iža nalazi se uvala Tanko, jedna od najlepših u kojima smo ikada bili.

Upravo na ovom potezu je Rava ‘’najtanja’’ pa se za manje od minut stiže od jednog do drugog kraja otoka.

Morate priznati da prizori sa plaže u uvali Tanko, na kojoj, osim nas, nema apsolutno nikoga, deluju nestvarno u ovo vreme gužvi i sveopšte turističke ekspanzije.

Mi smo posetili još jednu uvalu – Paladinjica, negde na pola puta između dve Rave, a slika je slična – mir, tišina, netaknuta priroda i nautičari…

Rekoh da je (Vela) Rava interesantnija, posebno stari deo mesta na brdu iznad uvale.

Kada sam davao naslov blogu upravo su mi na umu bile slike iz stare Rave – ovde se mogu na zidovima nekih kuća još uvek pročitati parole iz prvih godina posle II svetskog rata.

Nažalost, ima dosta napuštenih objekata, puno ljudi je otišlo, pre svega iz ekonomskih razloga, što je razumljivo ali istovremeno i tužno.

Posebno nas je dirnuo razgovor sa jednim devedestogodišnjim gospodinom, koji je ceo život proveo na Ravi i koji, gledajući u okolne kuće, kaže – ‘’svi su otišli, ostao sam ovde skroz sam…’’

Ispred njegove kuće nalazi se ploča uzidana u asfalt koja osim što pokazuje pravce iz kojih ‘’pušu’’ ovdašnji vetrovi, obaveštava posetioce da se nalaze u ‘’centru svita’’.

Kažu ovdašnji ljudi – ‘’evo otvorite kartu sveta, premerite je sa svih strana i videćete da je centar upravo na Ravi…’’

Na Ravi je i životinjski svet nekako drugačiji, pitomiji i prijateljski nastrojen.

Ne pamtim kada i gde su nam se galebovi i gnjurci toliko približili, praktično smo se zajedno kupali na našim plažama.

Ribe raznih veličina i oblika nam se motaše ispod nogu, a mačji svet nikada mazniji i brojniji.

Školjaka u izobilju, što u moru, što na plažama, prvi raj za kolekcionare.

Ribolov je mogao biti bolji, ali uz malo truda upecana je jedna sasvim solidna večera.

Imali smo i jednu veoma šarmantnu komšinicu, kornjaču koju smo nazvali Eržika 🙂

Ideja za izlet!

Na otoku nema turističkih agencija i organizovanih turističkih tura, no ono što možete samostalno da preduzmete osim obilaska same Rave je izlet na otok Iž.

U uvodnom delu, u priči oko brodske povezanosti otoka, pomenuo sam brod (dakle ne trajekt i ne katamaran) G&V Line koji saobraća na liniji Zadar – Iž – Rava, a najpogodniji dan za realizaciju pomenutog izleta je nedelja.

Naime, nedeljom je broj polazaka veći i zgodni su termini, pa je tako polazak za Iž u 14h, a povratak na Ravu u 21.20h, dakle jedno komotno i opušteno popodne vam je na raspolaganju.

Brod je brz i komforan, vožnja traje oko 45 minuta, a cena karte je 2,5 eura.

Otok Iž je veći od Rave, ima 516 stanovnika, a veličina mu je 16,5 km2.

Brod staje u oba naseljena mesta – Velom i Malom Ižu, dok je trajektna luka Bršanj u uvali jedan kilometar južno od Malog Iža.

Mi smo se opredelili da naše popodne provedemo u Velom Ižu, a plaža koja se nalazi uz severni rub duboke uvale u kome se smestilo ovo šarmantno mestašce, ušuškana u debeloj hladovini borova, bila je idealno mesto za duži boravak.

Plaža je kombinacija betona i šljunka i većim delom se prostire uz hotel (i to ima na Ižu!) Korinjak, dok je cela uvala okrenuta prema otoku Ugljanu.

Uz hotel se nalazi i istoimeni kamp koji pripada celom kompleksu, a cene, koje sam namerno zaboravio, su bile poprilično jezive.

U nastavku šetnice, od kampa prema severu dolazi se do još jedne predivne uvale – Maslinčice.

Predveče smo iskoristili za šetnju kroz celo mesto u kome oim klasične ugostiteljske ponude konoba i barova postoji i bogata etnografska zbirka čuvene iške keramike i alata tradicionalnog lončarskog zanata.

Tu je i velika, dobro opremljena marina ‘’Benjamin’’ koja zauzima dobar deo uvale sa njene južne strane.

Uglavnom, proveli smo jedno izuzetno prijatno i opušteno popodne, tako da posetu Ižu, u ovoj varijanti, toplo preporučujem.

Ma koliko tih nedelju dana bili opušteni i bez mnogoborjnih sadržaja i aktivnosti, ipak prođu brzo, pa nam je valjalo krenuti u nove avanture, o čemu ću pisati u nastavku.